Monday, August 2, 2010

Mendidik Anak Mentaati Syariat.


Mendidik anak pada masa kini memang penuh dengan cabaran.Lebih-lebih lagi di dunia Kapitalisme yang di terapkan pada hari ini.Mendidik anak-anak agar menjadi anak yang soleh dan solehah memerlukan semangat yang kuat apatah lagi ibu bapa itu sendiri perlu menjadi contoh terlebih dahulu kepada anak-anak mereka.

Di sini ana paparkan beberapa cara agar anak mudah mentaati syariat:

1.Tanamkan kecintaan yang pertama dan utama kepada Allah.

2.Mengajak anak mengidolakan keperibadian Rasulullah S.A.W.

قُلۡ إِن كُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحۡبِبۡكُمُ ٱللَّهُ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬
Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

3.Membiasakan anak menghafal,membaca,dan memahami Al-Quran.

4.Membiasakan anak beramal untuk meraih syurga dan kasih sayang Allah.

مَنۡ عَمِلَ صَـٰلِحً۬ا مِّن ذَڪَرٍ أَوۡ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤۡمِنٌ۬ فَلَنُحۡيِيَنَّهُ ۥ حَيَوٰةً۬ طَيِّبَةً۬‌ۖ
Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik .
(QS An-Nahl[16]:97)

5.Sediakan penghargaan yang mendidik untuk beramal soleh.

6.Andalah perlu menjadi teladan dalam beribadah dan beramal soleh.

7.Mengajar anak secara bertahap mengenai hukum-hukum Syarak sebelum anak sebelum usia balig.

8.Meramaikan rumah,surau,dan masjid di kawasan rumah anda dengan kajian Islam yang dimana anda dan anak berperanan aktif.

وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَٱلۡمُؤۡمِنَـٰتُ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٍ۬‌ۚ يَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ
Orang-orang yang beriman,lelaki dan perempuan sebahagian mereka adalah penolong bagi sebahagian yang lain.Mereka melakukan amar makruf dan nahi mungkar.
(QS At-Taubah[9]:71)

9.Mengajar anak bertanggungjawab terhadap kewajipan-kewajipan untuk dirinya,keluarga,di lingkungannya,dan dakwah Islam.

وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٌ۬ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ
Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
(QS Ali-Imran[3]:104)


Semoga kalian berjaya mendidik anak kalian agar menjadi anak yang soleh dan solehah dalam usaha kalian mengembalikan semula penerapan syariah dan KHILAFAH.


No comments:

Post a Comment