Monday, December 13, 2010

Kita Pun Akan Ke.....

Orang yang paling bijak adalah mereka yang banyak mengingati mati dan bersedia untuk menghadapinya
(HR Ibnu Majah)

Apakah manusia itu tahu bilakah dia akan dipanggil oleh-Nya??

Semua manusia tidak mengetahui bilakah,dimanakah dia kan dipanggil oleh-Nya.

Namun sudah bersediakah kita sebagai hamba-Nya untuk bertemu dengan-Nya di akhirat kelak??

Apakah persiapan kita??

Sesungguhnya jawapan orang-orang Mukmin itu,jika mereka dipanggil menuju Allah dan Rasul-Nya agar para rasul menghukum mereka ialah ucapan,"Kami dengar dan kami taat".dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan.
(TQS An-Nur[24]:51)

Orang-orang Mukmin yang berhukum dengan apa yang telah Allah perintahkan adalah mereka yang melakukan apa yang diperintah oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang .

Aku telah meninggalkan dua perkara yang menyebabkan kalian tidak akan sesat selama kalian berpegang teguh pada keduanya,iaitu Kitabullah dan Sunnah Nabi-Nya.
(HR At-Tirmizi,Abu Daud dan Ahmad)


Bersegera bertaubat...

Marilah kita sebagai kaum muslimin , bertaubat dengan berusaha untuk menerapkan Syariah Islam dan menghapuskan sistem sekular yang ada pada saat ini.Firman Allah:

“Dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.”
(TMQ al-A’raf [7]: 96).

Allah SWT berfirman pula:

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk Yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).”
(TMQ ar-Rum [30]: 41)


Ajal pasti menjemput kita...

Masih ingin duduk diam tanpa memikirkan usaha yang perlu kita lakukan dalam mengembalikan penerapan hukum Allah secara menyeluruh??

Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati.  Kemudian sesungguhnya kamu akan dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat.
(TQS Al-Mukminun[23]:15-16)

Kemudian sesiapa yang diberi kitab amalnya dengan tangan kanannya; Maka dia akan dihisab dengan cara yang mudah dan ringan,  Dan dia akan pergi kepada keluarganya (yang beriman) dengan sukacita.  Dan sesiapa yang diberi menerima surat amalnya (dengan tangan kiri), dari sebelah belakangnya,  Maka dia akan meraung menyebut-nyebut kebinasaannya, Dan dia akan menderita bakaran Neraka yang marak menjulang.
(TQS Al-Insyiqaq[84]:7-12)
Fikir-fikirkanlah sahabatku....


2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Semua makhluk tidak mengetahui jodoh, rezeki, maut dan nasib kesudahannya krn semua ditangan Allah SWT sebelum ia dilahir/diciptakan (Surah AlHadid:22مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ وَلَا فِىٓ أَنفُسِكُمۡ إِلَّا فِى ڪِتَـٰبٍ۬ مِّن قَبۡلِ أَن نَّبۡرَأَهَآ‌ۚ إِنَّ ذَٲلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ۬ Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan [tidak pula] pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab [Lauh Mahfuzh] sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.
    Setiap manusia yg hidup pasti merasai sakitnya maut dan maut adalah pasti berlaku setiap makhluk (Surah Alankaabut:57 كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۖ ثُمَّ إِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ .
    Tetapi Allah SWT memberi amaran bahawa jgn sekali2 kita mati melainkan kita pasti bersedia secukupnya jika tidak nasib disana adalah yg paling malang dan tidak ditukarganti.
    Surah AliImran:102 يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِۦ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسۡلِمُونَ Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam. Surah AlBaqarah:48 Dan jagalah dirimu dari [azab] hari [kiamat, yang pada hari itu] seseorang tidak dapat membela orang lain, walau sedikitpun; dan [begitu pula] tidak diterima syafa’at [6] dan tebusan daripadanya, dan tidaklah mereka akan ditolong.
    Apakah kita sudah byk mentadabbur AlQuran dan memahami hadis Rasulullah saw? . Wallahualam

    ReplyDelete