Wednesday, December 8, 2010

Siapakah Dia??

Pagi yang tenang....

Penulisan kali ini bersifat 'pertanyan' ana pada seorang rakan blog ana yang boleh dikatakan agak selalu memberi pendapat diruang comment yang disediakan.

Pertanyan ini ana tujukan kepada rakan blog ana yang diberi nama tajnur.
Diri ana mengucapkan syukran atas segala pendapat yang diberikan.Mudah-mudahan pendapat yang diberikan membuka pemikiran kearah kebenaran.

Walaupun sudah ada link pada blog kamu,tapi apabila dibuka,tiada satu pun post yang dibuat.Agak sukar sedikit mengetahui pengetahuan yang kamu sandang.

Apa-apa pun syukran kerana kamu salah seorang rakan blog ana yang agak selalu memberi pendapat atau ilmu diruang yang disediakan.

Tidak lupa juga rakan-rakan blog ana yang lain.Syukran atas ilmu atau pendapat yang kalian kongsikan.

Yang baik itu hanya daripada Allah,yang kurang itu adalah kelemahan setiap hamba-Nya.

2 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Subhanallah, bertapa kerdilnya nama saya apabila disebut oleh enti. Maaf, bukan sy tak mahu terbitkan blog, tetapi hidup ini kita mesti berhati2 sdkt sbb sy percaya enti masih baru dlm dunia gerakan Islam! Bukan soal takut, tetapi ini adalah perintah Allah SWT terhadap kita dari bermulanya Nabi Nuh a.s. sehinggalah pada Rasulullah saw, jika tiada kekuasaan apakah yg mesti kita lakukan. Allah SWT lebih mengetahui keadaan kita skrg dan telah termaktub didlm AlQuran dan hadis apakah yg sepatutnya kita lakukan. Apakah enti X percaya, dgn menaipkan perkataan2 ttn, nama kita sudah di `ping` dan`tally` dlm senarai2 yg dipantau! Biarlah kita melicinkan pergerakan dlm keadaan tiada daulah dan jangan ikuti jalan2 mrk yg merempuh AlQuran dan byk perkara kita mesti halusi. Sebagaimana Rasulullah saw mengadakan Bai`ah Aqabah 1 dan 2 diMekah secara hati2 dgn bermesyuarat b/mana membina kekuatan politik, sistem hakmilik awam. negara dan persendirian, pentadbiran Islam jika ada kekuasaan barulah dakwah berjaya diMadinah yg dipimpin oleh Mus`ab. Tidakah kita disuruh melicinkan pergerakan dlm Surah AlKahfi:19 وَلۡيَتَلَطَّفۡ وَلَا يُشۡعِرَنَّ بِڪُمۡ أَحَدًا . Hendaklah dia melicinkan pergerakan dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu.
    Ketika Rasulullah saw dan para sahabat berada diMekah, mrk ditindas dan dipulau sehingga ada para sahabat yg mengajukan protes dan mengadakan demonstrasi maka turunlah Surah AnNisa:77 supaya bersabar krn tidak ada `backing``kekuatan malah bila ada kekuatan dan diwajibkan berperang, maka mrk inilah org yg byk memberi alasan. Itu kata Allah SWT dlm ayat ini. Begitu juga dlm Surah AlAhqaf:35, supaya kita jgn terlalu segera utk mencapai kemenangan walhal sejarah runtuhnya tamaddun manusia dan termasuklah Daulah Uthmaniyyah krn berlakunya pengkhianatan. Siapakah yg jujur skrg apabila mrk belum diuji dgn kesabaran dan gangguan ? Mungkin ada yg X setuju, tak apa tp kita masih mempunyai ruang yg panjang utk perbincangan. Wallahualam

    ReplyDelete
  2. wassalam...
    owh baru ana mengerti...
    salam penegak kebenaran...

    ReplyDelete